السبت، 30 أبريل 2011

عن الأشخاص الجدد نتحدث

كان فيه مشاعر ليها شكل معين و أحساس معين , طعم و ريحة معينين , كنت فاكرة أنهم راحوا مع أيام الضفاير , كنت فاكرة أنهم راحوا مع الدموع اللي نزلت على أول كسر , على أول جرح
شوية مشاعر كده كانوا بيعرفوا يخلوني أخد بالي مني , أخد بالي من البنت الصغيرة اللي قاعدة جوة بيت خشب بتتفرج على العالم من شباكه و خايفة تخرج لحسن تتوه و ماتعرفش ترجع تاني
أحساس غريب كده بالقرب ...بالفرحة اللي مالهاش معنى و لا سبب
أحساس بالحياة...بالروح
الغريب أن اللي يكون سبب ف أن الأحساس ده يرجع تاني يكون حد ماجمعتنيش بيه غير مرة و لا مرتين
غريبة أن قرب حد من وجودك يلمسك كده....أن وجود حد يكون السبب ف أنك تحس أنك جميل بجد
أن حد يدور على ضحكتك و يحاول يطلعها للنور ف كل وقت هو موجود جمبك
حد يسحب منك الكلام و يخد البنت الصغيرة من إيديها و يخرجها من البيت و هي فاكرة أنها لسة بتتمشى جوة !
الأحلى من كل ده أنك ماتكونش مستنى حاجة من الحد ده ...مش عارف ممكن تشوفه تاني أصلاً و لا لأ
ممكن تجمعك بيه صدفة أو مقابلة تاني , و لا لأ...و لا مستني تعرف حتى أّذا كان ده ممكن
مش عايز منه مشاعر...و لا حتى عايز تديله أي مشاعر
كل ما ف الموضوع أنك عايز وجوده اللي بيكسر الوحدة يتكرر تاني



أحساس أن فيه حد بنظرة صغيرة و جملة بسيطة يفرحك...أن يكون وجود حد جمبي بيحسسني بالجمال و الثقة
أن فيه أنسان ممكن وجوده ف نفس المكان اللي أنت فيه يطمنك و يحسسك بالحياة تاني
ده مبهج...مش عارفة أّذا كان فيه هدف من تكراره
بس اللي أنا واثقة منه أنه فيه هدف من وجوده ف التوقيت ده
أنا طلبت منك تبعتلي ناس جديدة ترجع لي الحياة...و أنت بعت لي المرتين دول و شوية البهجة العابرين و جرعة من الغزل اللي جدد ثقة كانت بتحاول تسبني و تمشي


البنت الصغيرة قاعدة دلوقتي جوة البيت مزقططة من الفرحة
و حاسة أنه لو جاه حد يعرف يخدها من إيدها يطلعها برة البيت تاني , حططلع و هي مبسوطة و مطمنة

هناك تعليقان (2):

  1. و الاحلى ان الحد دا يكون شخص واحد.. واحد بس اللى بتطلع معاه البنت الصغيرة و تبطل تخاف..تبطل تحس باى حاجة غير بوجوده و تبطل تشوف اى مخلوق غيره

    حبيت اوى البلوج بتاعك على فكرة :)

    ردحذف
  2. الفكرة أنك تلاقي الشخص اللي يستحق كل ده :)


    و أنا بحبك و بحب البلوج بتاعك من أوله لأخره <3

    ردحذف