الأحد، 24 أبريل 2011

المقادير

كلاكيت أول مرة : كيكة الشيكولاتة

ماما : "هي حلوة بس الدقيق فيها زيادة شوية , و كنتِ معليا الفرن عليها
خدي بالك المرة الجاية"

كلاكيت تاني مرة : كيكة القهوة
* أنا لنفسي : " كوبية دقيق أقل المرة ديه...وطي الفرن يا جيلان و حياة أبوكي "
ماما : " هي حلوة بس المرة ديه زودتي السكر و برضه لسة الدقيق كتير "


كلاكيت أول مرة : مكرونة بالباشميل
ماما : " الباشميل كلكع منك عشان حطيتي اللبن على النار و مافضلتيش تقلبي
معلش المرة اللي جاية خدي بالك"

كلاكيت تاني مرة : مكرونة بالباشميل
ماما : " الدقيق كتير يا جيلان , أنتِ مش معاكي المقادير ؟!"


النهاردة كان كلاكيت رابع مرة شوربة خضار
"ملح زيادة , مكرونة زيادة و مياة قليلة"

مفيش حد ف الدنيا مش بيعرف يعمل شوربة خضار مقبولة من أول مرة , خصوصاً لو معاه المقادير
إشمعنى أنا اللي دايما بصمم ما أمشيش على المقادير الصح , بالرغم من أني عارفة أن المشي ورا حدسي بيطلع الحاجة ف الأخر مش قد كده ؟
كل مرة تبقى الورقة قدامي و أصمم أزود حاجة و من جوايا ببقى مقتنعة أنها حتطلع الحاجة مختلفة و أحلى ...و حتثبت لي أني طباخة ماهرة بالفطرة !
بس مش دايما مخالفة المقادير بيبقى الحاجة اللي المفروض تتعمل


أنا بتعلم الصبر و المشي على المقادير زي ما هي مكتوبة ...بتعلم حاجات كتير المفروض أعملها ف حياتي و أنا بتعلم الطبيخ
يمكن المرة اللي جاية تطلع الحاجة مظبوطة , لا زيادة دقيق و لا ناقصة ملح

هناك تعليقان (2):

  1. ينفع أقولك ع السر
    و ماتقوليش لحد
    هسسسس
    .
    .
    .
    بطلي تطبخي خااااااالص
    و بعدين إذ فجأتن هاتلاقي نفسك بتمشي ورا حدسك و بيطلع الأكل طعمة مختلف و حلو جدا

    أرمي ورقة المقادير ..
    جيلان ماينفعش تطبخ من ورقة المقادير زي بقيت البنات اللي بيطلعو م المصنع
    ;)

    ردحذف
  2. أنتِ عارفة أني النهاردة و أنا راجعة البيت قلت حجيب فانيليا و بيكن بودر و أجرب أعمل كيكة بس لوحدي من غير ورقة مقادير
    طلعت أحلى من كل مرة...بجد
    عشان المرة ديه كنت بعملها و أنا مستمتعة و بسمع أم كلثوم
    عندك حق يا رضوى..فعلاً كان لازم أرمي ورقة المقادير من أول مرة طلع الدقيق فيها زيادة :))

    ردحذف