السبت، 16 أبريل 2011

PUZZLE

قطع البازل كلها مع مين ؟...طول عمري بسأل السؤال ده
لو المفروض أن اللي ف إيدي ديه قطعة من البازل اللي المفروض لما يكمل يعمل صورة مفيدة , بقية قطع البازل ده فين بقى ؟
يعني أصحابي معاهم كام قطعة , و أهلي كان معاهم قطع كويسة , أنا معايا نسبة مش بطالة...بس القطع اللي بين كل القطع ديه مفقودة
و مفقودة بشكل مخيف
لحد النهاردة مش عارفة أكون للبازل اللي معايا صورة أو تصور واضح...ساعات أشوفه فراشة و ساعات أشوفه مكتب و ساعات أشوفه سما زرقة ملهاش حدود
ساعات تبقى مجرد لوح أبيض و جمبه ألوان كتير , و المفروض أني لما أكمل أرجع أرسم أنا الصورة اللي وصلت لها دماغي...ياخي *&@#*# !!


أكتر أصحابي الناضجين و اللي عارفين قوانين الحياة و الجاذبية الأنسانية , حاولوا ينصحوني أهدي نفسي شوية و أقلل سرعة الملل , يعني أحاول أتعلم أصبر و ما أسبقش الأحداث
كلهم حاولوا يفهموني أنه مش عيب أبداً أنك مش معاكي بقية قطع البازل , و برضه مش عيب أنك مش قادرة تتخيلي شكل الصورة
العيب أنك ما تستمتعيش باللعبة , و تفضلي قاعدة قلقانة , ياتري الصورة فراشة و لا ورقة بيضة ؟
أنه في النهاية مش حتفرق أصلاً الصورة إيه...و قلقي على الصورة و شكلها مش حيخليها أحلي أو من شأنه يغيرها
أن الإستمتاع باللعبة هو اللي في النهاية من شأنه يوصلني أني أحب الصورة مهما كانت النتيجة , عشان كل قطعة حيبقى ليها معنى و اللي جايبها معاه حيبقى مهم , و الصورة في النهاية حتبقى بتعبر عن حياة عشتها و أنا سعيدة

أنا عارفة أن كل اللي بيقولوه صح , بس كل اللي أنا عايزة أعمله دلوقتي هو أني أطلع أجري ورا ناس كتير و أخد منهم قطع البازل اللي أنا بنفسي سمحت لهم يخدوها من قدامي و أقول لهم "جتكم القرف "
و أرجع تاني أحطها أنا أو أرميها ...أنا حرة بقى
بس و كل قطعة بازل في إيد حد في أخر بلاد المسلمين و مش عارفة مصيرها كده , أنا مش عارفة إستمتع !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق