الخميس، 21 أبريل 2011

17 سنة

* حاجة غريبة , لما تقابل حد أصغر منك بأربع خمس سنين و فجأة تفتكر نفسك ف السن ده
تفتكر كنت عامل إزاي و كل التفاصيل الصغيرة
أنا النهاردة أتعرفت على بنوتة أصغر مني بأربع سنين , إنبسطت بشكل غريب
أفتكرت نفسي و أنا قدها, و أنا عندي 17 سنة
كنت بتفكير غير التفكير و عايشة جوة دنيا تانية بتفاصيل غير التفاصيل
كانت أول مرة أقابل حد و يبهرني أوي , أول مرة أعرف أن فيه حاجات تانية و ناس تانية غير اللي أعرفهم
أول مرة أمسك كتاب له معنى و أقره , أول مرة أسمع زياد , أول مرة أشوف صورة لفريدا
كانت لسة التفاصيل بتعرف تفرحني , عشان كانت لسة جديدة و بتلمع أوي
كنت لسة بعرف أنبهر بواحد عشان بيسمع جاز و بيكتب حلو
أول مرة أعرف يعني إيه مدونة , أول مرة أعمل مدونة و أكتب فيها
أول مرة أعرف أن "عيني حلوة" و "بتشوف كادرات" ..أول مرة أعرف يعني إيه كادرات أصلاً
أول مرة أشوف فيلم إيميلي , و أول مرة أبدأ أتابع شكل نفسي ف المراية التانية
كانت الحياة وقتها شكلها غريب , و الحاجات اللي بتتعبني غير الحاجات
حتى طريقتي في الكلام , ف المشي , ذوقي ف اللبس , ف الصحاب
الدنيا اللي كانت بتحوطني , الإهتمامات , كل حاجة دلوقتي شكلها غريب عني

و أنا عندي 17 سنة كنت بنت تانية , شكلها حتى ف المراية مايشبهش البنت بتاعت دلوقتي
و كلامها عن نفسها مفيهوش ثقة دلوقتي
رؤيتها للناس , و حكمها عليهم مختلف
و بالبرغم من كل حاجة أنا ممتنة للبنت ديه أوي...أول مرة أعرف أنها كانت السبب الرئيسي أني البنت اللي أنا عليها دلوقتي
هي بس مش حد تاني غيرها
أول مرة أخد بالي أن كل "أول مرة" مرت بيها , كانت حلوة أوي عشان هي حاستها مش عشان هي ف الأصل حلوة...كان ليها معنى و تتشاف عشان هي عينيها كانت جاهزة أنها تفتح عليها مش عشان حد حطها ف سكتها
لو حد علمني حاجة , ف هو كان أداة بعتها ربنا للبنت اللي ف الأصل جاهزة تستقبل كل ده
و الدليل أنها دلوقتي بتعرف تشوف كل الحاجات ديه من غير مساعدة من حد , بس عشان هي عايزة تفضل تشوفها

النهاردة بس حاولت أتخيل شكل البنت ديه دلوقتي لو ماكنتش عرفت أول السكة فين
بس مش عارفة أتخيلها , عشان حتى لو ماكنش حد دلها عليها , كانت هي بالتأكيد حتعرف توصلها لوحدها
و ترجع تبص لنفسها و هي عندها 17 سنة و تبتسم لصورة فريدا المتعلقة على حيطة أوضتها
و تنبهر بنفسها اللي بتشوفها لأول مرة ف المراية


* إهداء إلى مي محمود - البنت اللي خلتني إنبسط بالبنت اللي أنا عليها دلوقتي

هناك تعليقان (2):

  1. الله !!
    كل دة ف ال17 سنة دول ؟
    ع فكرة احنا شبه بعض جدا..او انا شبهك و انتى 17 سنة يعنى..و فعلا باتمنى انى اكون زيك كدة لما اكبر شوية و ابقى 20 مثلا..و ارجع ابص عليا و انا 17 زمان و انتى تبصى لنفسك ايام ما كتبتى الكلام دة و هكذا...

    U MADE MY DAY <3

    ردحذف
  2. انا عندي 17 سنه ونفسي ابقي علطول عندي 17 سنه

    ردحذف