الاثنين، 18 أبريل 2011

أنا و أنتِ

- "مين قال أن حد فينا عارف هو عايز إيه و لا رايح فين , لا أنا و لا أنتِ عارفين حاجة , كلنا ماشيين و بنخبط "
- "ديه بتبقى حاجة ثابتة في الشخصية على فكرة "
- "لا , ما أعتقدش ديه حاجة ليها علاقة بشخصيتنا , مين قال أن أنا و لا أنتِ واقفين على أرض صلبة
هو عشان بنعرف نقول للناس كلمتين شكلهم حلو عن الحياة و الحب و العلاقات و ساعات الكلمتين دول بينفعوا يبقى أحنا واقفين على أرض صلبة ؟!
مين قال أن اللي مرنا بيه خلانا أنضج من العادي , مين أصلاً قال أن اللي مرنا بيه كان حاجة ؟...مين إدانا الحق نقلل من تجربة حد أو حتى نحاول نقارن ؟
هو أحنا عارفين إبعاد التجارب التانية...عارفين إبعاد الناس التانية ديه ؟!

مين قال أن أنا ولا أنتِ فاهمين مشاعرنا , مين قال أن أي أختيار حنعمله دلوقتي بالضرورة هو الأختيار الصح ؟
مين قال أن ال21 شمعة اللي حيتحطوا على تورتة عيد ميلادي قريب معناهم أني بقت بفهم عن الأول و رؤيتي للحياة بقت أوضح ؟
ليه ما أكونش كل ما أكبر , كل ما بشوف أكتر , كل ما بتبقى الفرص أكثر و الأختيار أصعب ؟

أنا و أنتِ زي كل اللي بنقعد بالساعات نحلل في شخصيتهم و نقول أنهم مش حيستقروا أو يقفوا على أرض صلبة
زينا زيهم , مشاعرنا مش مستقرة , عقلنا لسة مش في أحسن حالاته , لسة بنخبط و بيتخبط فينا...أنا و أنتِ خايفين من الإستقرار زيهم و يمكن أكتر , فكرة الحياة و الثبات مرعبة لينا أحنا كمان
أحنا كمان لسة بتمر علينا لحظات بنختار فيها صح و لحظات أكتر بنختار فيها غلط...لسة بنعيط على الحاجات اللي ما تستاهلش و بنخاف نفرح
لسة بنشوف القوة في حاجات ضعيفة و بنخاف تكون قوتنا في ضعفنا

أنا و أنتِ زيهم
تايهين و لسة بندور على النور
بس يمكن يكون اللي بيفرقنا عنهم , هو الأحساس اللي بيحركنا تجاه الأختيار حتى و لو كان مش الأنسب لبعدين

هناك تعليق واحد:

  1. مش مهم الصح أو الغلط
    الاستقرار أو التوهان
    المهم المتعة بكل حاجة صح أو غلط

    ردحذف