الخميس، 5 مارس 2009

موت مؤقت.....!!!

تفتكر أيه اللي ممكن يخلي واحد يفكر في الأنتحار ......و أيه اللي ممكن يخليه يعتقد أنها فكرة صائبة ......طب تفتكر أيه اللي ممكن يخلي واحد ينتحر فعلا و واحد تاني لأ بالرغم من أقتناع الأتنين بالفكرة أقتناع تام..... أنا عمري ما فاكرت في الموضوع ده .....أو بمعني أصح عمري ما فاكرت فيه بالشكل ده و خت في التفكير فيه كل المدة ديه .....لحد ما مرة في قعدت صافة كده سألت أخو واحد صاحبي بهزار عن سبب نومه المتواصل و الكتير ....و بالرغم أني سألت السؤال ده بدافع المألسة و الهزار...... ألا أن رده صدم كل اللي كانوه قاعدين..... محدش كان مصدق -بيما فيهم أخوه- أنه ده ممكن يكون السبب أو أنه بيفكر بالطريقة ديه .....
كل ما أعيد رده في دماغي أحس أني عاجز عن التفكير و أحس بالخوف...... أزاي واحد قادر يعيش بكل الأفكار و المشاعر ديه .....
مظنيش أن حد حيفهم قصدي الأ لما يعرف رده اللي صدمنا كلنا كان أيه ...... و عشان كده أنا حبطل رغي و أسبكم مع الرد ده :
"النوم .....موت..... موت مؤقت.... بتنام عشان تنسي أنك صاحي..... هروب يعني.... لكن ياريت الهروب كان سهل كده ....الحقيقة مكدبش عليك أنا مش بنام عشان أنسي أني عايش..... أنا بنام عشان أنا جبان..... أه جبان.... أنا عايز أسيب الدنيا ....زهقت منها.... هي أصلا من الأول مش عاجبني.... و مفيش حاجة فيها عجباني ....و طول عمري و أنا حاسس أني مجبر علي العيشة فيها زي ما هي كده .....ماليش أختيار فولا حاجة ....و أنا بكره أجبر علي حاجة أو حد يحتني قدام الأمر الواقع..... بس الحقيقة أني أجبن من أني أنهي حياتي ديه .....أجبن من أني أموت بأختياري.... أجبن من أني أختار الموت..... حتقولي يابني حرام و دينك و اللي يموت نفسه يموت كافر ....حقولك مختلفنش .....كلام جميل .....و هو ده بالظبط العذر اللي بقوله لنفسي كل يوم عشان أداري ضعفها .....عشان أديها عذر ليه معني .....و ده برضوه هو السبب اللي بيخلني أقضي معظم وقتي في النوم..... بحس أنه موت .....بس موت مؤقت ....أختياري و لذيذ ......مجرد أنك بتحس بالأمان و الراحة اللي أنت محتاجهم من الموت..... بس من غير أحساس الخوف اللي فلموت..... بترتاح لما تحس أنك حتغمض عنيك بس مش للأبد .....أنك حتفتحهم تاني .....بترتاح لما تحس أنك مش رايح بلا راجعة .....أنك بس بتاخد أستراحة من الدنيا اللي جبنك مش قادر يخلصك منها .....من الدنيا اللي قرفاك و مطلعة عين اللي جايبينك.... أنك تحس أنك سايب الدنيا ....حياتك ....مشاكلك ....مواقف العالم كله من حواليك .....و رايح مكان تاني.... مش مهم وحش و لا حلو ....المهم مكان تاني و خلاص.... ناس حتقولي أيه اللي مخليك بتفكر بالشكل المريض ده ؟ .....و تانين حيقوله هو أنت أصلا فيه أيه في حياتك يخليك تفكر كده ؟ .....أمال الناس اللي طفحين الدم و عايشنها راضين يعملوه أيه ؟.... علي فكرة المشكلة بالنسبة لي مش فكرة أني حياتي صعبة .....الفكر كلها أني فعلان مش عايزها..... بحلوها و مرها .....مش عايزها .....و مش متوقع منها حاجة ....و مش بدور فيها علي حاجة .....و ماعنديش فيها أحلام.... و لا حتي أهداف ....لا عايز أبقي أنجح رجل في العالم..... و لا بدور علي منصب ....و لا حتي بحلم بواحدة جميلة و طيبة تحبني و أجيب جيل جديد من المعذبين للدنيا .....و أتحمل قرف الدنيا عشان خاطر سواد عيونهم.... تفتكر يعني أيه ممكن يخلني أتحمل اللي محدش أتحمله عشان خاطر سواد عيون أهلي أنا ....و الا أيه اللي ممكن يخلني أستهلك مشاعري فحب واحدة مرار الدنيا و قسوتها حيغيروه شكلها و يموته الحب ده .....حتقولي الحب الحقيقي بيعيش يا حبيبي و كلام الأفلام الهابطة ده.....حقولك الحقيقة للأسف ملهاش علاقة بالأفلام..... و بعدين أنا طول عمري أصلا مبحبش النوع ده من الأفلام..... من و أنا صغير و أنا بحب أفلام الرعب.... و يا سلام بقي لو كلها دم .....و بعدين ما أنا حبيت مرة كان حصل أيه يعني ....الملل قتلنا و كراهنا فبعض .....الملل يا صديقي هو عدو الأنسان اللدود .....و هو أحد الأسباب الكتيير أوي اللي ميخليني بقضي معظم وقتي فلنوم .....مهو أصل كده حقلل من عدد ساعات الملل اللي فليوم ....علي أمل أنه ميفضلش فيه غير شوية ساعات ملل قليلين ....كأبتك صح ؟!....مع أني فالعادي مش كئيب ....شكلك مش مصدق.... لكن فعلا أنا في الأوقات اللي ببقي صاحي فيها أو مش سرحان مش ببطل ضحك.... بس المصيبة أن الناس مش فاهمين أني مش بضحك علي نكتهم .....أنا بضحك علي حالي و حالهم.... و حالة الجبن اللي أحنا فيه ....و دلوقتي أسف يا جماعة مضطر أقلكم تصبحه علي خير " ......و ببساطة شديدة سبنا و دخل نام

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق