السبت، 4 يونيو 2011

أحنا تلاتة , تملي تلاتة و نزعل أوي لو نبقى أتنين :)

بيرين رجعت !
بيرين هي أهم عنصر ف ثلاثي قعد سنين مش بيتفرق , تلت سنين مش بنعمل حاجة غير سوى..بنطلع , بننزل و نأكل و نشرب و نتفسح و نشتغل سوى
بنحلم سوى...و دايماً كانت أحلامنا فيها تلت كراسي و حياة مشتركة !
بيرين أختفت , شهر , شهرين...مش مهم المدة...المهم أن طول الفترة اللي كانت بيرين فيها بعيد , كنت فاكرة أن الثلاثي ده مات...و أنه بموت الصداقة ديه , حتموت صداقتنا أنا و أية , بس ببطء و بشكل سخيف
بيرين رجعت...مش مهم رجعت إزاي...المهم أنها رجعت..و رجعت زي ما كنا كلنا نفسنا نشوفها
أنضج و أحلى و عندها ثقة ف نفسها و ف قدرتها أنها تعمل أي حاجة
بيرين رجعت , بس رجعت بنى آدمة جديدة...شبهنا , شبهي ...رجعت تاني بشكل أنا مبسوطة أني بشوفها عليه
بيرين رجعت , و رجع برجعوها شملنا تاني , رجعت ضحكتنا تهز المكان اللي ماعتبنهوش من ساعة ما هي قررت تبعد و تختفي و تعتزل الحياة...ماكنش ينفع نروحه من غيرها
و ماكنش ينفع نقعد على كنبة بتسعي تلاتة لوحدنا !


النهاردة و أنا بتكلم مع بيرين حاسيت أني عايزة أقوم أصقف لها على كل كلمة بتقولها
كنت فرحانة بيها أوي كأنها بنتي بجد و بتكبر و أنا بشوف ده بيحصل
كل كلمة و فكرة و رأي جداد كانت بتقولهم كانوا بيبهجوني
"لو كنت أعرف أن الإنعزال حيطلع منك البنى آدمة ديه...كنت مازعلتش ثانية أنك مش معانا "
و أنا ببصلها , كنت بكتشف نفسي معاها
"أحنا كبرنا" قالتهاا لبنت اللي بشوفها لأول مرة و بلمس فيها أنسان
"فعلاً , أحنا كبرنا"


ماكنتش أعرف أن إيمانك ف الناس اللي بتحبهم لازم يفضل موجود إلا لما شوفت بيرين قدامي , شوفتها بتتحول للبنت اللي طول عمري بحاول أقولها أنها موجودة
الناس اللي بتؤمن بيهم مش بيخذلوك...ممكن يقعدوا فترة عشان يحققوا اللي أنت حاسس أنهم حيعملوا
بس حيعملوه ف الآخر !
مش لازم أبداً تكون وقفتك جمب حد بانك تكلمه و ترغي معاه و تطبطب عليه و تخده ف حضنك...ممكن وقفتك جمبه تتلخص ف تفهمك أنه عايز يبقى لوحده...و تتفهم كمان لو الفترة طالت..لو طريقة الكلام بقى فيها جفاف أنت مش واخد عليه
ممكن تبقى وقفتك جمبه , أنك ببساطة تسيبه ف حاله لحد ما هو يحس أنه قادر يرجع تاني يتعامل
فيه ناس بتبقى محتاجة ده...أنت ساعات بتبقى محتاج ده
و أنك تعمل ده لحد بتحبه...هو قمة الحب و التفاهم


بيرين بفترة أختفائها و ظهورها بالشكل ده
علمتني أني ممكن أعمل ده...ممكن ما يبقاش وقوفي جمب حد بحبه بأني أطلع قلوب و فرشات من دماغي و أحضنه و نعيط سوى
ممكن يكون كل اللي محتاجه مني أني اقوله...أقعد لوحدك براحتك...و أحنا هنا ...لما تحس أنك عايز تتكلم أو تتعامل تعالى
بيرين علمتني أني أعرف أعمل ده...أعرف أبطل أنانية و أحترم مساحة الناس التانية...أحترم رغبتهم ف حياة منعزلة مؤقتة يسترجعوا فيها نفسهم من تاني




أنا مبسوطة أن بيرين رجعت , مبسوطة أنها رجعت بالشكل ده , بالتفكير ده , بالطموح و النظرة ديه
مبسوطة عشان جمعتنا من تاني , عشان ضحكنا بصوت عالي سوى
مبسوطة بالحضن اللي حضنتهولها , عشان كنت فعلاً حاسه
مبسوطة أني مبسوطة
أن النهار من أوله لحد من شوية صغيرين بس , جيلان كانت ف بتعيش أسعد لحظات حياتها , و روحت و هي بتقول أنا مبسوطة و بتقولها و هي حاسها بجد


أنا مبسوطة
مبسوطة عشان شوفت كل الناس اللي كانوا فعلاً واحشني
مبسوطة بالأحساس
مبسوطة بالإشتياق و حب
مبسوطة أني بعيش ده
مبسوطة أن بيرين رجعت
مبسوطة بيا أوي



و بس
:)))

هناك تعليقان (2):

  1. مافي اجمل من الصداقة .. ربنا يجمعكم دائما ولا يفرقكم أبدا ..

    كنت هنا وحبيت اترك أثر ورائي.

    دمت بخير.

    ردحذف
  2. أحلى أثر
    تسلمي يارب :)))

    ردحذف