الاثنين، 4 يوليو 2011

عن الرفيق

- أنتِ كويسة يا بت ؟

- يابنتي عيب , أنا جيلان الشافعي
أنا الحديد و الحديد أنا !

-أتنيلي , أحنا حنمثل بقى و لا إيه !

- لأ بجد أنا حلوة...هو بس عارفة...زعلانة شوية...زعل ما يضيعش جمال اللحظات خالص...ما يضيعش الروقان اللي موجود الفترة ديه
بس زعلانة , ماكنتش فاكرة أن إيماني بيه قابل أنه يتبخر
زعلانة أنه خذلني و لسة بيخذلني

- مش مطلوب منه على فكرة يبقى شبه الصورة اللي أنتِ رسماها , من الأول قلنا الإيمان الزيادة ده ممكن يكون مبني على ولا حاجة...على الهوا

- لأ لأ..أنا ماكنتش رسمة صور يابنتي
أنا كنت شايفة الصورة بكل الحفر اللي فيها ...بس برضه إيماني بالحلو و الكويس اللي جوة...بالحتة الطيبة اللي ممكن تطلع بس عايزة شوية تشجيع ..كان قوي و مبهر

*صمت*


- عارفة...المشكلة مش بس أن الإيمان اللي كنت لما بتكلم عليه بيبان ف وشي و نبرة صوتي بيتبخر
لأ كمان عشان أحساس الأمان و الألفة بيروح...مابقتش عايزة أكون موجودة معاه ف نفس المكان عشان ما أحسش أن الولد اللي كنت بحس أني متربية معاه و وجوده بيحاسسني بالأمان راح و قرر أنه مش راجع
عايزة أشيل الذكريات , ذكريات إيماني بيه و أحساس الأمان و الألفة ف ذاكرتي أكبر وقت ممكن , يمكن ترجع الأحاسيس معاها

- أتفقنا قبل كده أن الطاقة ديه المفروض تروح ف ناحية تانية ...ناحية تستاهل

- و الله و هي بتروح الناحية ديه , كنت شايفة أنها رايحة ف الناحية الصح

- بس هي ماكنتش رايحة ف الناحية الصح لأ
فين و النبي الصداقة و لا حتى السند اللي المفروض يكون ناتج طبيعي للطاقة ديه

- تصدقي ماكنش فيه أوي , كل اللي أخدته كان تفسير متخلف للطاقة , و كلام ملوش أي تلاتين لازمة

- برضه متوقع ...مش حاجة تزعلك

- لأ طبعاً أزعل...بقولك إيماني بيه بيتبخر , مش عايزني أزعل إزاي
أنا عمري ما أمنت بالبني آدم اللي جوة حد زيه , زعلانة فعلاً أن ده بيحصل
يعني هو فين الرفيق ...الرفيق اللي كنت فاكرة حيفضل موجود طول العمر , حنفضل ماشيين ف نفس السكك و بنتقابل و بنعاصر حياة بعض على طول
حنفضل أصحاب و بينا ذكريات جميلة

- ده تصورك أنتِ لوحدك

- يمكن

*صمت*

- نفسي يخذل تصوري الجديد و يخلني أضرب نفسي بالجزمة أني شكيت ف إيماني فيه

- حيخذلنا كلنا , بس مش بالشكل ده !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق