السبت، 24 سبتمبر 2011

أسبوع مع سلمى :)

الأسبوع اللي سلمى قضته هنا ف إسكندرية ما أثرش فيها لوحدها , من ساعة ما سافرت و أنا حاسة بشكل ما أن فيه حاجة ناقصة ...بالرغم من أن و هي هنا ماكناش بنعرف نشوف بعض كتير
كان المفروض نقعد مع بعض أكتر , أخدها الصبح و نشرب قهوة سوا ...كان فيه قاعدة لازم أنا و هي و عمر نقعدها سوا ...كنت مستنية كل ده يحصل , بس ماححصلش و رغم أنه ماحصلش , وجود سلمى ف إسكندرية كان محاسسني بشكل ما بالأمان
ماكنتش فاهمة ليه , ما هنا أو هناك هي موجودة و مش بنشوف بعض كتير
بس فعلاً كان فيه حاجة غريبة أتأكدت منها و أحنا قاعدين قبل ما تسافر على البحر بنتكلم , النظرة اللي كانت ف عينيها و هي بتسمعني و انا بتكلم عن رغبتي ف حياة عادية و رجل يحبني و عيلة و أطفال أربيهم و يطلعوا أحسن ناس إنشاالله ف عيني أنا لوحدي كان حلو أوي ...النظرة ديه ممكن توصف علاقتي بسلمى و معرفتنا لبعض اللي ماكنش لازمها مقابلات كتير
النظرة اللي كان كلها حب و إيمان و أحساس ...كانت كأنها بتقولي أنا عارفة
اللحظة ديه كانت بتوصف كل حاجة...كانت بتوصف أحساس الأمان اللي بحسه و سلمى موجودة سواء ف إسكندرية أو و هي موجودة عموماً ف حياتي


النص ساعة اللي قضيناها أنا و هي و عمر على سور البحر , الكلام اللي أتقال و كمية الحب اللي كانت بتربطنا أحنا التلاتة ببعض , حاسيت يومها أن وجود سلمى بيفرق , بيديني أنا ثقة أكبر ف أني أعبر عن نفسي , أحساس أن ليك ضهر و حد بيحبك واقف جمبك بيشجعك ...زي العيل الصغير اللي بيعرف يتكلم بقلب جامد ف وجود أمه و بيكش و هي مش موجودة
و رغم أنها ماكنتش أول مرة نتكلم فيها أحنا التلاتة , كنت حاسة أني العيل الصغير اللي بيتكلم بقلب جامد , و أن سلمى أمي اللي فخورة بكل كلمة بتطلع مني
و أنها بتربطنا كلنا ببعض بشكل عظيم
أن كل واحد فينا عارف يبقى نفسه أكتر عشان هي موجودة
أحساس عظيم بالألفة و الحياة


يمكن ما راحش تماماً أحساس الأمان اللي كان موجود و سلمى هنا
و يمكن كمان أنا لسة من جوايا حاسة بيه عشان هي لسة هنا , موجودة ف حياتي بنفس القدر و بتمدني بالألفة و الثقة ديه من مكانها هناك ف القاهرة
بس يمكن برضه بعد ما سافرت حاسيت بشكل ما أني ضايعة و زعلانة و مش فاهمة حاجة , يمكن عشان الناس اللي كانت بتدني الألفة و الأمان هنا ف إسكندرية مابقوش بيعملوا ده كتير زي زمان
يمكن عشان مابقتش بعرف أشوف نظرة الإيمان وا لحب و التفاهم ديه ف عين حد كتير
يمكن عشان الرابط اللي سلمى عرفت تعمله و هي هنا , مش بيتعمل كتير و هي مش موجودة

بس كل اللي أنا عارفه ...أن العيل الصغير مش عارف أوي يتكلم بقلب جامد
و مفتقد مصدر قوته و أمانه :)


بي . أس : يمكن كل يوم ببص ف المرايا و بتكلم مع نفسي و بقولها أني فخورة بيها و باللي بتعمله دلوقتي
أنها عارفة توصل لكل الحاجات اللي كانت بتحلم بيها و أكتر و أن بكرة حيبقى أحلى و أنها بتلمع و أن و أن و أن
بس دايماً فيه حاجة ناقصة مش بحب أبص ف عيني و أنا بكلمني عشان ما أشوفهاش !

بي . أس . أس : ساعات بيبقى فيه ناس كتير موجودين ف حياتنا و بنشوفهم كتير ..بس بمجرد ما بيسبونا بنحس أنهم واحشنا
مش عيب أعترف أن اللي بيوحشوني لسة بيوحشوني حتى لو أنا مش بيوحشهم !

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق