الاثنين، 15 أغسطس 2011

درس اليوم

- التركيز على النفس بيخليك تركز أقل و تهتم أقل بالناس اللي حواليك
الشيء الوحيد اللي بيخليك تعمل ده بقلب جامد بعد فترة طويلة من إهمال الذات هو أنك واثق أن الناس اللي إهتمامك بيهم بيقل دلوقتي مهتمين بيك و حيسامحوك مهما حصل لأنك كنت دايماً موجود...لأنك بتفرق معاهم زي ما هما بيفرقوا معاك


- الحب من طرف واحد مش حاجة لعينة و لا متعبة على الإطلاق
لما بتحب حد من بعيد بتشوف أحلى حاجة فيه من غير القرب اللي ممكن يخليك تشوف عيوب الصورة ف تكرهها
اللي بيحب من طرف واحد هو الوحيد ف الحب اللي بيفضل يعرف يشوف اللي بيحبه ملاك , ممكن يفضل يشوفه كده لحد اللحظة اللي بتيجي عليه و يمل أو يزهق و يبقى عايز يشوف عيوب الصورة و مش عارف ف يكرهها
بس لحد ما ده يحصل , بتفضل الصورة الحلوة البعيدة فكرة ممتعة و لطيفة و تستحق التأمل و الإستمتاع


- الإزدواجية شيء مقرف
بس بالنسبة لي الإزدواجية الصريحة شيء ممكن يتبلع
و يمكن لو كانوا كل الأزدواجيين اللي قابلتهم ف حياتي واقفوا قدامي و أعترفوا بإزدواجيتهم . كنت أحترمتهم أو حتى كرهتهم و أنا لسة بحترم فيهم صراحتهم


- بعد طول تفكير
أنا عندي إستعداد أموت لوحدي و جمبي قطة على أني أنام ف السرير تعبانة و جمبي الراجل اللي عشت معاه نص عمري و القطة اللي تطبطب عليا و هو بيبصلها !!


-بكرة الأيام تعدي و اللحظات ديه كلها تبقى ذكريات
مش عايزة أندم على حاجة عشان المجتمع ده قالي أنها لازم يتندم عليها , و لا أندم على وقت ضايعته مع ناس , ناس تانية قالت لي أني "أنضف" من أني ابقى ف دايرتهم
بس كل اللي متأكدة منه دلوقتي , هو أني أكبر من كل الحاجات اللي ممكن ماتعجبنيش بعدين !

هناك 4 تعليقات:

  1. كان يكفي مروري في مدونتك ..لأن التقط انفاسي..
    موسيقاك التي موجودة في اسفل المدونة رائعة..اختياراتك الادبية مدهشة وبسيطة في آن معاً
    تحية

    ردحذف
  2. تسلمى يارب
    مبسوطة أنها ساعدتك تلتقطي أنفاسك و لو شوية
    :)))

    ردحذف
  3. بى إس : مفيش حد إزداوجى هيوقف يقول انا إزدواجى ف الغالب مش بيبقوا عارفين ولا واخدين بالهم إنهم إزدواجين أساساَ

    ردحذف
  4. روعة....تحياتي

    ردحذف