الثلاثاء، 29 ديسمبر 2009

وراء كل ليلي أم عظيمة !!




أمي.... قررت أن أكتب هذه المدونة لأمي.....أهديها لها لأني ببساطة في الوقت الحالي ماحلتيش حاجة أغلي من كلمات الحب.....لذلك لتكن كلماتي لعلها تعبر عن بعض الحب الذي أحمله لها في قلبي .....

شتا أو صيف دايما كانت أحب و أقرب اللحظات لقلبي هي اللحظات اللي بقضيها مع أمي...... نتكلم أو بمعني أصح أرغي أنا و هي تتكلم.....أحكي لها عن يومي و كل الأحداث اللي حصلت فيه بالتفصيل الممل.... الممل أوي .....نضحك عليهم .....أو أخدلي كلمتين في العضم علي حاجة عملتها و أنا عارفة أنها ماكنش المفروض تتعمل .....نتفرج علي التليفزيون .....أنام شوية في حضناها لحد ما تقولي "أه أومي رسك تقيلة و أنتي سندها علي قلبي " .....أبوسها بوسة طويييلة بصوت عالي أممممممموه يخرم الودان فتقولي "يابنتي ودني" ......و بالرغم من أني عارفة أد إيه الصوت ده مزعج و بيخرم الودان ألا اني مابحاسيش بأن بوستي ليها عبرت عن حبي إلا لما يخرم صوتها العالي ودانها..نتناقش..نتخانق نتخاصم..نقعد بالكام يوم مانكلمش بعض..أنا و أمي بنتنافس علي درجة العند و الكبرياءو لكن مش ضد بعض ففي النهاية أعترف بغلطي..أبكي..نتصالح.. أنام في حضنها لحد ما تقولي "أه أومي رسك تقيلة و أنتي سندها علي قلبي " :)..
بالرغم من أختلفتنا الكتيرة نسبيا و اللي دايما بتدور حول أم عندي.....أو حساسيتي المفرطةأو عصابيتي علي حاجات في نظر أغلب الناس منهم أمي ماتستهلش إلا أن علاقتي بأمي علاقة مميزة جدا .....
فأمي بالنسبة لي مش بس مجرد أم بل هي أقرب و أعز صديقة علي قلبي..أشد و أكتر المؤمنين بي و بقدرتي علي الوصول للمستحيل و بموهبتي اللي بتميزني عن الجميع ...أكتر واحدة بالرغم من شدة تعقيد دماغي و طريقة تفكيري و طبيعتي الأزدواجية و طلباتي الكتير و توقعاتي الأكتر و المبالغ فيها من كل اللي حواليا و حساسيتي المفرطة أويييي خالص و أكتئباتي اللي مابتخلص و اللي في معظم الأحيان بتبقي من غير سبب محدد ...بتفهمني من نظرات عيني و نبرات صوتي و بتعرف أنا بفكر في إيه و عايزة إيه بالظبط ...يييياه ده واضح فعلا أني بنت متعبة أكتر حتي مما أنا كنت متخيلة...هو أي نعم أنا طول عمري عارفة عيوبي و عارفة أد إيه من الصعب علي أي حد أنه يتفهم شخصيتي و يقدر يتعايش معها ..بس و أنا قاعدة دلوقتي أرصهم جمب بعض حسيت أد أيه تواجد كل الصفات المتعبة ديه في شخص واحد في حد ذاته شيء صعب ..فأكيد التعامل مع الشخص ده مهمة أصعب ..أعترف أن أمي قدرت تأديها علي أكمل وجه ...و ده أكيد يرجع لأكتر و أحب صفة لقلبي في أمي و هي الشخصية القوية اللي يشرفني أني أقول أني ورثتها منها... يمكن ناس كتير بيتجهوا في وصفهم لأمهاتهم لمدح صفتي الحنان و الطيبة فيهم..و بالرغم من توجد الصفتين دول في أمي الحبيبة المحبة و بوفرة كمان..إلا أن قوة شخصية أمي كانت دايما أكتر حاجة بتثير أعجابي في أمي.. أنها أمرأة شامخة قوية تدير شغلها بحزم و قوة ولا عشر رجالة في بعض ....و جنب ده كله من أكتر الشخصيات المحبوبة من كل الناس اللي عرفوها سواء من فترة قصيرة كانت أو طويلة أو حتي سمعوا عنها مش بس عشان طيبتها و روحها المرحة لكن كمان عشان حكمتها في كلامها.زعدلها في قرارتها..و رحمتها اللي بتشمل اللي يستهلها.
أمي..معلمتي اللي بدين لها بكل الفضل في كل و أي حاجة وصلت لها أو حوصل لها في يوم ..و اللي أتمني تكون حاجة مشرفة تفخر بها و تسعدها.. بدين لها بكل صفة حلوة فيا حد في يوم مدحني عليها.. بحب الناس ليا و أعجبهم برأي قلته أو حاجة كتبتها و اللي أنا واثقة كل الثقة أنها ماكنتش حتتقال كده لولا وجودها في حياتي...
أمي...مرشدتي اللي علمتني معني الرحمة..القوة ...الحكمة ..الثقافة..معني الحرية..تقديم التقدير و الأحترام للكل ..و أهم من ده كله أمي هي مرشدتي اللي علمتني بقربها من ربنا و مراعتها له في أبسط تعاملتها و تصرفتها معني و قيمة أنك تحمل لقب "مسلم" و أد إيه اللقب ده غالي......
ألي أمي ..النهاردة ..الليلة بالتحديد بوعدك-حتي و أن كنت وعدك الوعد ده كتير قبل كده- أني ححاول أبقي أحسن عشانك قبل عشان نفسي ..بعترف بفضلك-بعد ربنا- عليا فلولاكي ماكنتش بقيت البني أدمة اللي أنا عليها دلوقتي و اللي أنا فخورة أني أقول أنها بتحمل كتير من صفاتك الجميلة ..
أمي أهديكي حبي ..ولائي ..أحلامي..نجاحتي...طموحاتي ..ضحكاتي
أهديكي قلبي فياريته قلب من ذهب كقلبك الثمين ....أحبك
فلولا وجودك في حياتي لما اصبحت "ليلي"

هناك تعليق واحد:

  1. السلام عليكم
    بارك الله فيكِ وبارك في عمر وصحة أمك وجعلكما لبعضكما البعض سنداً وروحاً واحدة وهذه أظنها موجودة وليس عندك وحدك بس لدينا كلنا

    أعطى الله أمهاتنا الخير كله

    ردحذف